IRÁNY MOSZKVA! (1960)
Közlekedés
Hétköznap
az utcákon a gyalogos- és a járműforgalom is szédületes. Érdekes
megjegyezni, hogy egész moszkvai tartózkodásom alatt mindössze 9
motorkerékpárost láttam (a milícián kívül) és összesen 4 nem szovjet
gyártmányú személygépkocsit. Nagyon kerestem az új szovjet törpeautókat,
melyeket állítólag már szériában gyártanak, azonban mindössze két ilyen
gyenge külsejű törpekocsit láttam, melyek egyikét le is fényképeztem. A
forgalom zömét a szovjet gyártmányú, nagy kocsik tették ki.
A
trolibusz-megállóknál vasárnap is olyan szép sorban álltak az emberek,
mint hétköznap, csak csinosabban voltak öltözve. Hétköznap kisgyereket
alig lehet látni, most azonban annál többet! A park padjai is tele
voltak újságot olvasó vagy gyerekkel játszó emberekkel. Mi is leültünk
egy padra és nemsokára a nemzetközi nyelvet, majd a németet és oroszt,
de a magyart is igénybevéve beszélgettünk kicsit a barátságos
emberekkel.
Vasárnap
lényegesen kisebb az autóforgalom az utcákon, viszont sokkal többen
vannak a szórakozóhelyeken. A piros jelzés csak az autóknak jelzi a
tilos utat, Iréne ezért sétál olyan kéjesen át az útkereszteződésnél... A
fővárosban több helyütt olvastam a neonfényes, nagy betűs felírást: Tartsuk be a rendet. Ha a lámpa piros - az átkelés tilos. Sárga jelzésnél várjunk, zöldnél szabad az út.
A legnagyobb megdöbbenéssel tapasztaltam, hogy bizony a járókelők akkor
is átmentek az úton, amikor pirosat mutatott a lámpa. Eleinte nem
akartam hinni a szememnek, majd csaknem elhült bennem a vér, mikor
láttam, hogy a négy-öt sorban haladó autótömegben milyen ügyesen
cikáznak a kocsik között. Szóval a fényjelzés csak a járművekre
vonatkozik! Az ilyen komplikált közlekedés ellenére is csak minimális a
közlekedési
baleset a fővárosban, sem dudálás, sem káromkodás nincs, és egyetlen
esetben sem láttam, hogy csak egy sofőr is kiintett volna olyan
malacságot valakire, ami nálunk mindennapos.
A
moszkvaiak büszkék a földalatti villamosukra-vonatukra - és méltán!
Nemcsak azért, mert naponta 3 millió embert szállít a metró és ezzel
nagyban mentesíti az amúgy is nagy forgalmat, de igen impozánsak
állomásai, megállóhelyei is. Arról különösebben nem kell beszélni, hogy
egyetlen szemétdarab sincsen eldobva sehol sem, mert ez Moszkvában
természetes! De megbámulni valók az állomások emberszabású szobrai, az
ezernyi fénnyel világító csillárok, a mozgólépcső pedig a kényelmet
szolgálja, hiszen csak rá kell állni, hogy akár le- vagy felszállítsa az
embert.
A
vonatok 3 percenként jönnek és 50 kopejkáért addig lehet utazgatni, míg
csak fel nem jön az atyafi a "felvilágra". Elmondják, hogy 50 évvel
ezelőtt Moszkva egyetlen közlekedési eszköze a 7 óra/km sebességgel
haladó lóvasút volt, és csak a többi európai állam után jelent meg e
városban is a trámváj, mely először a belga villamostársaság néhány
rozoga vagonjából állott. Ma már a villamos csak a külvárosok forgalmát
bonyolítja, a belvárosban a trolibusz, a metró és a sok-sok taxi fut.
Míg
néhány metróállomás fényképét nézzük, elmondom, hogy akárhonnan is jön a
taxi, amikor az utas beül, annak az órája nullára ugrik! Már
említettem, hogy nagyon sok a taxi, a tarifája kilométerenként egy
rubel.
Mikor
beültünk a taxiba, nullára ugrott az óra, és már vagy négy-ötszáz
métert is megtehettünk, amikor váltott egy rubelre. Sajnos képtelen
voltam szabatosan megkérdezni a dolog nyitját a sofőrtől szókincs
hiányában, így csak később nyertem tájékoztatást, miszerint az előbbi
utas nem futotta le a teljes kilométert, és ezt a 4-500 métert nekünk
"hagyta benne". Ha nem láttam volna, hogy tényleg így lehet, és csak úgy
mesélik a dolgot, bizony nem is hittem volna el, mert ha akár a
vállalat, akár a sofőré az ilyen haszon, ezt már természetesnek tartom,
de hogy az utasnak engedjék át... Ez már több a soknál!
A
Panoráma moziból kijövet trolival mentünk haza. Felszálltunk, és
nyugodtan vártuk a kalauzt. Nekem csak az tűnt fel, hogy nagyon néznek
bennünket a helybéliek, de nem szól senki semmit.
Megszoktam már, hogy az öltözetünket megbámulják, ezért nem vettem fel a dolgot.
Észreveszem ám, hogy felszálláskor mindenki dob egy átlátszó
műanyagdobozba 50 kopeket, és leszakít egy jegyet! Hát ezért nem jött a
kalauz...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése