Ezúttal a szerző olyan képeit válogattuk össze, ahol a világ különböző
országaiból emberek a saját meggyőződésük vagy szokásaik szerint
imádkoznak, végzik vallásos tevékenységüket - természetesen a
jegyzeteket sem hagytuk el. Ha az
ország, táj, város
nevére (mely minden esetben egy linket tartalmaz) klikkel, a teljes
fejezet, melyben a fotó szerepel, megjelenik.
.
.
Ellátogatunk
Kambodzsa legnagyobb templomegyüttesébe, a Szemöldök Pagodába, ahol a
szerzetesek levágták a szemöldöküket, és stupákba helyezték el. Mielőtt
bemegyünk a templomba, körülnézünk a környéken. Ezek az asszonyok
nemcsak imádkoznak, de adományt
is kérnek. Nagyon sok a szegény ember errefelé. Amikor belépünk a
templomba, elámulunk a rengeteg Buddha-szobor, zászlók, kürtök és egyéb
vallásos kellékek tömkelegétől.
.
.
.
.
Lépjünk
be egy sintó szentélybe! Mielőtt azonban bejutnánk, kötelező a
szájöblítés, melyre egy bódéban vízcsapok és fakanalak állnak
rendelkezésre. A vallási szertartásuk pár perces elmélyüléssel kezdődik,
majd a hívők az oltárra helyezik áldozati ajándékaikat:
halat, rizsbort, gyümölcsöket. Ezután könyörgés és tisztulási
szertartás következik, amit a pap ősi rítus szerint végez. A sintó hit a
kötelező tisztálkodások egész rendszerét írja elő.
.
.
.
.
Látogassunk
el a saigoni Nagy Pagodába! A templomban éppen szertartás folyik, de
bemehetünk és végignézhetjük-hallgathatjuk. A papok monoton éneke szól,
annak kíséretében ismerkedünk a hellyel. Az oltáron sok-sok fénykép van.
Amikor meghal valaki, néhány
napra kiteszik a képét az oltárra, majd ezt követően egy kisebb kép
kerül fel az elhaltak fotográfiái közé. Ezután már nem a
születésnapjáról emlékeznek meg és annak dátumát tartják nyilván, hanem
az elhalálozásáét.
.
.
.
.
Az
ünneplőbe öltözött fiatal szerzetes, bonc monoton ritmussal veri az
isteneket hívó és a hite szerint gonoszt elűző dobot - fájdalmas,
mondhatni szép dalt énekel. A fekete selyem nadrágos nénikék
pálmalevélbe csomagolt virágszirmokat, gyümölcsöket ajánlanak az
isteneknek, füstölők százait gyújtják meg az oltáron.
.
.
.
.
Többféle
vallást gyakorolnak, s ennek megfelelően különböző pagoda is működik:
buddhista, taoista, konfucionista. Emellett jónéhány helyi vallás is
van. Ősi vallási szimbólum a teknősbékán álló gólyamadár, mely az
öröklétet, az élet folyamatosságát jelképezi. A
buddhista templom tele volt imádkozó hívővel, akik nem zavartatták magukat a
fényképezőgépek lencséi előtt. A füst nemcsak homályossá tette a
látványt, de a szemünket is csípte. Talán itt nyílt a legjobb lehetőség
arra, hogy a vietnami viseletet és egy-egy jellegzetes arcot
megfigyelhessünk.
.
.
.
.
A tengerészek istenének pagodájába megyünk. Bent egy bonc imádkozik. Erős, illatos, a tömjénhez hasonló füsttel
égnek a pálcikák. Buddha előtt egy idősebb hölgy könyörög. A szobor
körül a sárkányszobor az erőt, a főnixmadár pedig a tehetősséget
jelképezi.
.
.
.
.
Odabent
a brahman nagykanállal merít a szenteltvízből, melyből minden hívő egy
kortynyit ihat, akik hosszú sorban várakoznak, hogy ezáltal
megtisztuljanak vagy kérésük meghallgatásra találjon. Az imádkozók
között sétálnak a szent tehenek és kissé borzadva
látom, hogy itt vizelnek és trágyáznak a templomban az emberek mellett.
Van templom, ahol összegyűjtik e szent folyadékot, és a kezüket és
arcukat is megmossák azzal a vallásos emberek mintegy letisztítva
magukról az elkövetett bűnöket. Nem hinném, ha nem láttam volna a saját
szememmel.
.
.
.
.
A
papok itt is várják a hívőket, hogy a pálcikákból, planétákból stb.
megfelelő honoráriumért elmondják jövendöléseiket. Mindezek ugyanúgy
történnek, ahogy a hongkongi templomokról leírtakban olvashattuk.
.
.
.
.
Már
a gép ablakából feltűnik a távolban egy magas domb tetején a félig
fehér, félig vörösre festett impozáns palota, a Potala, a Dalai Lámának
mindenkori székhelye.
.
.
.
.
A buddhista Dzsokhang templom előtt nap mint nap népes zarándokcsoport
gyűlik össze. Jönnek gyalog, lovon, csónakon, de ma már többnyire
teherautókon. Az imateremben minden szerzetes előtt ott áll a nagy teáskanna,
egyrészt, hogy a szomjat csillapítsa a benne levő ital, másrészt pedig
ébren tartja az egész napi egyhangú imádkozás folytán meglankadó
csuhásokat. Amikor belépünk, a szent tekercsek olvasása abbamarad,
minden szempár tekintete ránk szegeződik...
.
.
.
.
Nem
mindennapi esemény a szerzetesavatás a kolostorban! Itt folyik a
tanítás. A boncok (buddhista papok) számos szertartást végeznek.
.
.
.
.
A
templom előtt deresek álltak sorban. Amint elmondották, a hívők ezeken
imádkoznak, itt vezekelnek a bűneik miatt. Nem sok időbe telt, míg
valóban megjelentek a hívők és valóban imádkozásra használták a
dereseket. Régebben az ünnepeken e helyütt különös
maszkos démontáncokat rendeztek. Állítólag az istenek és démonok
felvonulása a túlvilági életet mutatta be, ahogy azt a másvilágba lépő a
halála után látja. Az ünnepség egy oltár körülhordozásából állt, majd a
főistenséget körülvették és körültáncolták a szörnyszellemek, és
mindezt fülsiketítő zenebona kísérte. Nem csodálkozom hát, ha a
megfélemlített hívő odaadással végezte a vezeklését.
.
.
.
.
A legfőbb pap, a pátriárka templomában vagyunk. A táncosnők egy vallásos darabot, valamiféle misztériumjátékot adtak elő.
.
.
.
.
A kínai negyedben vagyunk. A tao templom szentélye magasan kiemelkedik a házak felett. A
jövendőt megmondó kis pálcikákat árusító templomszolga szerencsére
elaludt, így nem kellett vásárolni, nem tudta ránk tukmálni a szent portékáját, de a
templomnak szedendő dollárost is megspóroltuk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése