Ezúttal a szerző olyan képeit válogattuk össze, melyeken európai folyók és azok jellegzetes partrészletei láthatók - természetesen a
jegyzeteket sem hagytuk el. Ha az
ország, táj, város
nevére (mely minden esetben egy linket tartalmaz) klikkel, a teljes
fejezet, melyben a fénykép szerepel, megjelenik.
.
.
A
várból nagyszerű kilátás nyílt a környékre, a Drinire, valamint a két
folyó találkozásában a sok kis szigetre, és a Buna folyót elrekesztő
halcsapdákra. Nagyszerű építésű, török időkből származó híd íveli át a
folyót. A soklyukú átjáró létrehozása mestermunka volt. A folyó a
hasonnevű tóba ömlik, melynek túlpartja már Montenzoro.
.
.
.
.
Párizst kettészeli a 777 kilométer hosszú Szajna, mely hasznossága és szépsége mellett megannyi művészt is megihletett már!
.
.
.
.
Az
éjszakát a környék legszebb és legromantikusabb szállójában töltöttem, a
Hotel Verbasban, ott, ahol egy másik forrás vize vízesést alkotva
zuhogott a sziklára fenséges éjjeli szerenádot zúgva altatódalként a
lenyugvó vándornak. Megeredt az eső is, mely egész éjjel ritmusos
kopogóst játszott az autó tetején.
.
.
.
.
Leérünk
a Majna folyó partjára. A folyó Frankfurt történetében, gazdasági
életében jelentőssé válásában igen fontos szerepet játszott. Számunkra
is jelentős, hisz a Rajna-Majna-Duna csatorna 13 országon keresztül
haladva lehetőséget biztosít, hogy olcsó vízi úttal kösse össze Kelet- és Nyugat-Európát. Egy helyen megállunk. Egy keresztnél.
- Mit jelent? - kérdezzük.
- Ez a barbár emberi szokásokra emlékeztet, annak idején ugyanis erről a helyről dobták a Majnába azokat, akiket a bíróság fulladás általi halálra ítélt.
- Mit jelent? - kérdezzük.
- Ez a barbár emberi szokásokra emlékeztet, annak idején ugyanis erről a helyről dobták a Majnába azokat, akiket a bíróság fulladás általi halálra ítélt.
.
.
.
.
Genfet
észak Firenzéjének is szokták nevezni A Leie folyónál a vízből
egyszeriben kiemelkedő kőtömeg a flandriai grófok 1000 esztendős
várkastélya. Már 1251-ben csatorna köti össze a várost a tengerrel, ami a
szélrózsa minden irányában olcsó és biztos vízi közlekedést nyújt.
.
.
.
.
A
Temze folyón felúsztak a világtengerek legnagyobb hajói is, és ontották
messzi földek árukincsét a raktárakba. A parton szaporodtak a dokkok,
és London a világkereskedelem egyik központja lett és maradhatott. Innen
indultak el a hírhedt angol kalózok
és a híres brit felfedezők hajói. Bár London ködös romantikája már a
múlté, a levegő tisztaságát szigorú rendelkezések óvják. Ennek ellenére a
nagy erőművek környékén néha olyan párás-ködös az ég, mint valami
impresszionista festményen.
.
.
.
.
Sok hordó bort szállítottak annak idején a Duoro folyón, melyen most mi is hajókázunk. A bor természetesen ma is egyik nagyon fontos exportcikke Portugáliának. A híres portói borokat, amelyeket a folyó felső szakaszán termő szőlőkben szüretelnek, vasúton vagy vízen barcos rubelosnak nevezett bárkákon szállítják a kikötőbe. Tehát a behajózási helyéről, nem pedig a termőhelyéről kapta nevét az oporto bornak nevezett duoro-vidéki bor.
.
.
.
.
Luxusjáratok várják gazdáikat a Tajo
folyó kikötőjében. Az idevezető utat elegáns, klasszikus homlokzatú
épületek szegélyezik; többségük ma kormányhivataloknak ad otthont.
.
.
.
.
A Rotte folyó partján emelt egykori gát tövében épült halászfaluból 7
évszázad alatt alakult ki Rotterdam, a mai világváros, mely már 1340-ben
városjogot nyert. Nem hiszem, hogy Magyarhonban merészelnének olyan klubot alapítani a
hölgyek, mint aminő itt, Rotterdamban működik! A klubot többnyire
tengerészek látogatják, akik egy estét kellemesen tölthetnek egy, a
klubhoz tartozó hölgy társaságában. Hogy ki lehet klubtag? Nemcsak
özvegy és elvált nők, de akár férjes asszonyok is! Egyetlen alapszabályt
kell betartaniuk: kedvességükért nem kaphatnak ajándékot, nem szabad
bemutatkozni és másodszor is találkozni ugyancsak szigorúan tilos
ugyanazzal a partnerrel.
.
.
.
.
Közvetlenül a Vöröstorony szomszédságában sikerült megfelelő
szálláshelyet találnunk az Olthoz címzett fogadóban 3902
kilométeróra-állásnál. Íme a szálló fürdője: elég tágas. Az altatódalt az egyhangúan zúgó folyó
szolgáltatta tisztálkodási lehetőséggel, konyhahasználattal, a hatalmas
szúnyogmentes erdőség romantikájával, miközben éberen őrködött
felettünk a sokszemű, de régi fényétől és feladatától megfosztott árva
torony. Igazán romantikus éjszakánk volt! Minden forgalom a mellettünk futó úton
és a vele párhuzamosan épített vasútvonalon bonyolódik le a Kárpátok
két oldalán. A folyó monoton és altató zúgásába időnként belehasított a
vonatok gőzöseinek éles füttye, és gyorsan szaladt el mellettünk a
sötétben a sokszemű sikló képét mutató, zakatoló szerelvény. Ugyanakkor
az autóforgalom is igen élén volt egész éjjel. Mindezért azonban
kárpótlást nyújtott a reggeli fürdő az Olt kristálytiszta, hűvös, rohanó
vizében. Ezután pedig elkészült a reggeli is a konyhán jó magyar
rizseslecsó-konzervből. Mondhatom, hogy ritka jólesett!
.
.
.
.
Kitűnő stratégák voltak a Scaligerek: a forgalom jól kiválasztott
kulcspontjain helyezték el erődítményeiket, melyekkel kezükben
tarthatták a kereskedelmet és a vámokat. A folyó medre itt sekélyebb,
vízszegény időszakokban szélesen feltárja a kavicsos medrét.
Évszázadokon át erre bonyolódott le a Brenner felől a forgalom.
Átmegyünk a sebes sodrású Adige folyó hídján.
.
.
.
.
Nem élte át Velence igazi varázsát, aki nem gondolázott éjjel a
kanyargós csatornán. A gondola különös karcsú vízi jármű. Ezüst
alabárdos hosszú orra messze kinyúlik a vízből. A mintegy 6 méter
hosszú, 1 méter széles hajótestek közepe ér a vízbe. Azt hihetnénk, hogy
nem is a vízben, hanem a víz felett siklik, hogy lágyan imbolygó teste
bármely pillanatban felborulhat, holott teljesen biztonságos, sok
évszázadon át kialakult közlekedési eszköz. A gondolák egyformán fekete
színéről azt tartja a hagyomány, hogy a túlzott fényűzés ellen vezették
be. Egy-egy kanyar előtt elnyújtott férfihang jelez, nehogy
összeütközzenek egy másik járművel. A holdfényes éjszakákon a hangulatot
még fokozzák a keskeny riókba benyúló, ezüstös fénypászták, a holdsugár
vibráló játéka, kékesfehér felületek és mély árnyékok.
.
.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése