Ezúttal (ismét a teljesség igénye nélkül) néhány úgymond szárazföldi, "géphajtotta" járművet válogattunk össze a szerző
saját készítésű fotóiból, melyek mellől természetesen a képhez tartozó jegyzetek sem maradnak el. Ha az
ország, táj, város
nevére (mely minden esetben egy linket tartalmaz) klikkel, a teljes
fejezet, melyben a fotó szerepel, megjelenik.
.
.
.
.
Akkoriban még csak földutakon lehetett megközelíteni a kis falvakat. Egy állatorvosoknak meghirdetett akció során havi 500 forintos részletre
sikerült egy új D 125 köbcentis Danuvia motorkerékpárt igényelnem.
Előbb bizony csak biciklivel, gyalog vagy jobb esetben lovaskocsival
tudtam közlekedni. Ám az új járgánnyal csak a nyakamba akasztottam a műszertáskámat, és száraz időben a jól
járható földúton fél óra múlva már a helyszínen voltam az új, akkoriban
még csaknem luxusnak számító járgányommal. A Surd községében is csak a
rendőrnek, a kocsmárosnak meg a földművesszövetkezet elnökének volt
motorkerékpárja, az autó pedig szinte ismeretlen fogalom volt.
.
.
.
.
Motorostricikli taxiállomás, ahol a laoszi korszerű tömegközlekedési eszközök kétütemű motorral éppen várakoznak.
.
.
.
.
Hétköznap
az utcákon a gyalogos- és a járműforgalom is szédületes. Érdekes
megjegyezni, hogy egész moszkvai tartózkodásom alatt mindössze 9
motorkerékpárost láttam (a milícián kívül) és összesen 4 nem szovjet
gyártmányú személygépkocsit. Nagyon kerestem
az új szovjet törpeautókat, melyeket állítólag már szériában gyártanak,
azonban mindössze két ilyen gyenge külsejű törpekocsit láttam, melyek
egyikét le is fényképeztem. A forgalom zömét a szovjet gyártmányú, nagy
kocsik tették ki.
.
.
.
.
A haiphongi autóbuszon se
rendszám, se lámpa, egyáltalán az a fontos, hogy motorikusan üzemképes.
.
.
.
.
Sok cifra, festett autóbusz fut az utcákon. Ezek magánbuszok, ha
leinted, megáll és felvesz. Természetesen az előírt útvonalát nem
változtatja meg, de kérésre valóban bárhol megáll - nem csak a hivatalos
megállóban. Ez a legolcsóbb közlekedési eszköz Kartagénában.
.
.
.
.
Bár
sok-sok patak és folyó szeli át a szigetet, bizony ezeken nincsen,
esetleg csak nagyon ritkán akad valaminő fából összetákolt híd. Utazásom
során egyetlenegyet láttam mindössze, de az sem a járművek átkelésére
szolgált. Így közlekedett az autóbuszunk a folyón, melyeknél általában
csupán a gázló lehetőségét jelzik.
.
.
.
.
London jellegzetessége a piros színű, emeletes busz, melyek megállóiban
az utasok derűsen és nyugodtan, angol hidegvérrel állnak sorba, itt sem
tagadják meg világhírű udvariasságukat.
.
.
.
.
Szállodánk, az Edvardian Hotel egyszerű, olcsó kis hely, és ami a fő,
hogy közel van a városközponthoz, a cityhez. Persze azért annyira nincs közel, hogy gyalogszerrel besétáljunk, de
arra való a földkerekség legrégibb és talán legjobb metrója, ahol igaz,
hogy egy vonaljegy 30-40 forintba került (amiért szíttuk is a fogunkat),
de az automata a jegy mellett a többletpénzt is visszaadta.
.
.
.
.
A
moszkvaiak büszkék a földalatti villamosukra-vonatukra - és méltán!
Nemcsak azért, mert naponta 3 millió embert szállít a metró és ezzel
nagyban mentesíti az amúgy is nagy forgalmat, de igen impozánsak
állomásai, megállóhelyei is. Arról különösebben nem kell beszélni, hogy
egyetlen szemétdarab sincsen eldobva sehol sem, mert ez Moszkvában
természetes! De megbámulni valók az állomások emberszabású szobrai, az
ezernyi fénnyel világító csillárok, a mozgólépcső pedig a kényelmet
szolgálja, hiszen csak rá kell állni, hogy akár le- vagy felszállítsa az
embert. A
vonatok 3 percenként jönnek és 50 kopejkáért addig lehet utazgatni, míg
csak fel nem jön az atyafi a "felvilágra". Elmondják, hogy 50 évvel
ezelőtt Moszkva egyetlen közlekedési eszköze a 7 óra/km sebességgel
haladó lóvasút volt, és csak a többi európai állam után jelent meg e
városban is a trámváj, mely először a belga villamostársaság néhány
rozoga vagonjából állott. Ma már a villamos csak a külvárosok forgalmát
bonyolítja, a belvárosban a trolibusz, a metró és a sok-sok taxi fut.
.
.
.
.
Kairóban villamosra
szállunk és a Mohamed Ali mecsethez utazunk. A kocsi annyira tömve
volt, hogy a cukrász zsonglőrként a lépcsőn egyensúlyozva volt kénytelen
a tálcán tartani a készítményeit. Nem kis teljesítmény!
.
.
.
.
Melbourne főútvonalait elég szélesre szabták ahhoz, hogy a villamosok
fennmaradhatnak. A cityn belül a villamosok útja nem törik meg sem
jobbra, sem balra, egyszerűen elvisz az utca végéig, akár 2 km hosszan
is. Ez számunkra is kedvező volt, mert könnyebben közlekedhettünk,
tájékozódhattunk. És mi történik a kiszolgált villamossal? Restaurant lesz belőle a főútvonal mentén.
.
.
.
.
A híres svájci fogaskerekű kisvasúton.
.
.
Peru (1985)
.
.
Peru (1985)
.
.
Nagy izgalomban vagyunk! Hamarosan indulunk az inkák ősi fővárosába,
Machu Picchura, a csodálatos inka építészet remekművébe, amit méltán
tartanak a világ egyik csodájának. A hatalmas hegyóriások közé bújtatott
indiánvárosba kisvasúttal lehet feljutni. Az állomás előtt hosszú
sorokban állnak európaiak, japánok, amerikaiak, akik mind szeretnének
feljutni a vonatra. Szerencsés, akinek sikerül jegyet szerezni a
számozott kocsikba.
Vasúti szerelvényünk az Urubamba folyó
völgyében, elképesztően veszélyes és lenyűgözően csodálatos úton,
közvetlenül a folyóparton halad. Némelykor jobb, ha nem is nézünk ki az
ablakon, mert szédületes pályán haladunk felfelé a magasba. Érzetünk
szerint néha a vonat egyik kereke szinte a levegőben függ.
Minél
beljebb érünk, annál magasabbak a környező hegyek. A folyó medre
sziklás, olykor zuhatagos, és éles kanyarulatokat ír le. A vonat
zakatolását elnyomja az Urubamba zúgása, csobogása.
.
.
.
.
A Hikari expresszre szállunk, mely
óránként 210 km-es sebességgel repít bennünket a legkisebb zaj nélkül.
Egy szerelvény 12 világoskék kocsiból áll. És milyen belülről? Kényelmes ülések, időnként teát hoznak, ha pedig késik a vonat, a jegy arányos részét visszafizetik.
.
.
(A portugálok visszaéltek a helyzetükkel, az indiánokat rabszolgáikká
tették, és arra kényszerítették őket, hogy a mind nagyobb
cukornádültetvényeken dolgozzanak. De a szabad élethez szokott indián
rossz munkaerőnek bizonyult, munkájuk nem sokat ért, fellázadtak,
elszökdöstek.)
A cukornád, a cukor szállításához vasútra volt szükség, ezért vasútvonalakat építettek, ezt az iparosítást jelzi ez a mozdony, amit féltve őriznek a múzeumban, ugyanis ez volt a legelső.
A cukornád, a cukor szállításához vasútra volt szükség, ezért vasútvonalakat építettek, ezt az iparosítást jelzi ez a mozdony, amit féltve őriznek a múzeumban, ugyanis ez volt a legelső.
(Közben Portugáliának mind több cukorra van szüksége! A kezdetleges
cukorsajtolók mind hatalmas gyárakká nőnek. Bizony egyre több
munkáskézre van szükség! Ekkor importálják - mintegy 300 esztendőn át - a
több millió néger rabszolgát Afrikából. Ezért találkozunk sok négerrel
és mulattal Brazíliában.)
.
.
.
.
Egy
réges-régi gőzmozdony. Idegenvezetőnk meséli, hogy valamikor az volt a
szabály, hogy a hegyes-völgyes tájakon, ha nem bírta szusszal a jármű
erőgépe, a harmadik osztály utasai kiszálltak, és tolták a vonatot
.
.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése