2014. március 5., szerda

Imádkozók II.

Ezúttal a szerző olyan képeit válogattuk össze, ahol a világ különböző országaiból emberek a saját meggyőződésük vagy szokásaik szerint imádkoznak, végzik vallásos tevékenységüket - természetesen a jegyzeteket sem hagytuk el. Ha az ország, táj, város nevére (mely minden esetben egy linket tartalmaz) klikkel, a teljes fejezet, melyben a fotó szerepel, megjelenik.


.
.
Ellátogatunk Kambodzsa legnagyobb templomegyüttesébe, a Szemöldök Pagodába, ahol a szerzetesek levágták a szemöldöküket, és stupákba helyezték el. Mielőtt bemegyünk a templomba, körülnézünk a környéken. Ezek az asszonyok nemcsak imádkoznak, de adományt is kérnek. Nagyon sok a szegény ember errefelé. Amikor belépünk a templomba, elámulunk a rengeteg Buddha-szobor, zászlók, kürtök és egyéb vallásos kellékek tömkelegétől.
.
.
.
.
Lépjünk be egy sintó szentélybe! Mielőtt azonban bejutnánk, kötelező a szájöblítés, melyre egy bódéban vízcsapok és fakanalak állnak rendelkezésre. A vallási szertartásuk pár perces elmélyüléssel kezdődik, majd a hívők az oltárra helyezik áldozati ajándékaikat: halat, rizsbort, gyümölcsöket. Ezután könyörgés és tisztulási szertartás következik, amit a pap ősi rítus szerint végez. A sintó hit a kötelező tisztálkodások egész rendszerét írja elő.
.
.
.
.
Látogassunk el a saigoni Nagy Pagodába! A templomban éppen szertartás folyik, de bemehetünk és végignézhetjük-hallgathatjuk. A papok monoton éneke szól, annak kíséretében ismerkedünk a hellyel. Az oltáron sok-sok fénykép van. Amikor meghal valaki, néhány napra kiteszik a képét az oltárra, majd ezt követően egy kisebb kép kerül fel az elhaltak fotográfiái közé. Ezután már nem a születésnapjáról emlékeznek meg és annak dátumát tartják nyilván, hanem az elhalálozásáét.
.
.
.
.
Az ünneplőbe öltözött fiatal szerzetes, bonc monoton ritmussal veri az isteneket hívó és a hite szerint gonoszt elűző dobot - fájdalmas, mondhatni szép dalt énekel. A fekete selyem nadrágos nénikék pálmalevélbe csomagolt virágszirmokat, gyümölcsöket ajánlanak az isteneknek, füstölők százait gyújtják meg az oltáron.
.
.
.
.
Többféle vallást gyakorolnak, s ennek megfelelően különböző pagoda is működik: buddhista, taoista, konfucionista. Emellett jónéhány helyi vallás is van. Ősi vallási szimbólum a teknősbékán álló gólyamadár, mely az öröklétet, az élet folyamatosságát jelképezi. A buddhista templom tele volt imádkozó hívővel, akik nem zavartatták magukat a fényképezőgépek lencséi előtt. A füst nemcsak homályossá tette a látványt, de a szemünket is csípte. Talán itt nyílt a legjobb lehetőség arra, hogy a vietnami viseletet és egy-egy jellegzetes arcot megfigyelhessünk.
.
.
.
.
A tengerészek istenének pagodájába megyünk. Bent egy bonc imádkozik. Erős, illatos, a tömjénhez hasonló füsttel égnek a pálcikák. Buddha előtt egy idősebb hölgy könyörög. A szobor körül a sárkányszobor az erőt, a főnixmadár pedig a tehetősséget jelképezi.
.
.
.
.
Odabent a brahman nagykanállal merít a szenteltvízből, melyből minden hívő egy kortynyit ihat, akik hosszú sorban várakoznak, hogy ezáltal megtisztuljanak vagy kérésük meghallgatásra találjon. Az imádkozók között sétálnak a szent tehenek és kissé borzadva látom, hogy itt vizelnek és trágyáznak a templomban az emberek mellett. Van templom, ahol összegyűjtik e szent folyadékot, és a kezüket és arcukat is megmossák azzal a vallásos emberek mintegy letisztítva magukról az elkövetett bűnöket. Nem hinném, ha nem láttam volna a saját szememmel.
.
.
.
.
A papok itt is várják a hívőket, hogy a pálcikákból, planétákból stb. megfelelő honoráriumért elmondják jövendöléseiket. Mindezek ugyanúgy történnek, ahogy a hongkongi templomokról leírtakban olvashattuk.
.
.
.
.
Már a gép ablakából feltűnik a távolban egy magas domb tetején a félig fehér, félig vörösre festett impozáns palota, a Potala, a Dalai Lámának mindenkori székhelye.
.
.
.
.
A buddhista Dzsokhang templom előtt nap mint nap népes zarándokcsoport gyűlik össze. Jönnek gyalog, lovon, csónakon, de ma már többnyire teherautókon. Az imateremben minden szerzetes előtt ott áll a nagy teáskanna, egyrészt, hogy a szomjat csillapítsa a benne levő ital, másrészt pedig ébren tartja az egész napi egyhangú imádkozás folytán meglankadó csuhásokat. Amikor belépünk, a szent tekercsek olvasása abbamarad, minden szempár tekintete ránk szegeződik...
.
.
.
.
Nem mindennapi esemény a szerzetesavatás a kolostorban! Itt folyik a tanítás. A boncok (buddhista papok) számos szertartást végeznek.
.
.
.
.
A templom előtt deresek álltak sorban. Amint elmondották, a hívők ezeken imádkoznak, itt vezekelnek a bűneik miatt. Nem sok időbe telt, míg valóban megjelentek a hívők és valóban imádkozásra használták a dereseket. Régebben az ünnepeken e helyütt különös maszkos démontáncokat rendeztek. Állítólag az istenek és démonok felvonulása a túlvilági életet mutatta be, ahogy azt a másvilágba lépő a halála után látja. Az ünnepség egy oltár körülhordozásából állt, majd a főistenséget körülvették és körültáncolták a szörnyszellemek, és mindezt fülsiketítő zenebona kísérte. Nem csodálkozom hát, ha a megfélemlített hívő odaadással végezte a vezeklését.
.
.
.
.
A legfőbb pap, a pátriárka templomában vagyunk. A táncosnők egy vallásos darabot, valamiféle misztériumjátékot adtak elő.
.
.
.
.
A kínai negyedben vagyunk.  A tao templom szentélye magasan kiemelkedik a házak felett. A jövendőt megmondó kis pálcikákat árusító templomszolga szerencsére elaludt, így nem kellett vásárolni, nem tudta ránk tukmálni a szent portékáját, de a templomnak szedendő dollárost is megspóroltuk.
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése