Ezúttal a szerző olyan képeit válogattuk össze, melyeken folyók
és azok jellegzetes partrészletei láthatók - természetesen a
jegyzeteket sem hagytuk el. Ha az
ország, táj, város
nevére (mely minden esetben egy linket tartalmaz) klikkel, a teljes
fejezet, melyben a fénykép szerepel, megjelenik.
.
.
Eláll a lélegzetünk is, mikor megpillantjuk álmaink vágyát, a Machu
Picchut, a romvárost, a nagy Inka székhelyét, a szent várost a fellegek
felett. Egy amerikai kutató 1912-ben fedezte fel a világ csodáját. Az
ősi város még mély álmát aludta, amikor dr. Bingham rejtett kincseket
kereső útján azt hallotta egy bennszülöttől, hogy valami régi teraszokat
lehet látni egy közeleső, rendkívül meredek szirten, amely a völgyet
keresztezi. Letekintünk a mélybe, ahol rohan-zúg-csobog a sziklás mederben az Urubamba folyó.
.
.
.
.
Kicsit hasonlít Budapestre a Denyeper két partján kialakult város. A
2285 kilométer hosszú, 9 méter mély és 500 méter széles folyó végig
hajózható. Kijev leghosszabb, másfél kilométeres hídján keresztülhaladva
láttuk a finom, homokos parton strandolókat és a csónakázókat.
.
.
.
.
Rövid
ujjú ingben szálltunk fel a repülőgépre, és csak akkor borzadtunk meg,
amikor az éjszakát átutazva kora reggel lenéztünk a gép ablakából és
elénk tárult a hófödte Szibéria! Hanoiban a felszálláskor még plusz 24
celsius fokot mutatott a hőmérő, s
amikor kiszálltunk Moszkvában (ahol mínusz 30 fok volt), állandóan
dörzsöltük az arcunkat meg a fülünket, mert az 54 fokos hőkülönbözet
szinte kibírhatatlannak tűnt. Ezúttal ridegebbnek látszott a napfényben
szikrázó Kreml és a befagyott, behavazott Moszkva folyó.
.
.
.
.
Champlain
francia felfedező volt (tudomásunk szerint) az első fehér ember, aki a
vidéken járt. 1613-ban érte el az Ottawa-folyó partját azon a ponton,
ahol két oldalról két másik folyó is ömlött az Ottawa-folyóba. 1798-ban
egy Wight nevű lojalista farmer
telepedett le itt a parton, majd barátait is rávette, hogy kövessék, és
hamarosan virágzó földművelés és ipar fejődött ki fokozatosan, amikor
mind többen találtak otthonra ezen a gazdálkodásra nagyon is alkalmas
helyen. A földjükön termelt gabonát saját malmukban őrölték meg,
fakitermelést kezdtek, megépítették az első gőzhajót az Ottawa folyón,
bányavállakozásokba fogtak, és újabb bevándorlókat toboroztak. Így
alakult ki a főváros.
.
.
.
.
Esős
évszak idején hatalmas víztömeg zúdul alá förgetegként a tucatnyi
patakmederben, elsodorva mindent, ami az útjába kerül. Több mázsás
sziklatömböket gördít tova a rohanó áradat; óriási szálfákat tép ki
gyökerestül, és a turistautak erős betonhídjait döngeti félelmetes
terhével. Ilyenkor minden élőlény fedezékbe vonul... De most szelíden
csörgedez a kristálytiszta vizű patakocska.
.
.
.
.
Elértünk
a Jangce folyóhoz. Kína leghosszabb folyója, 6300 km hosszú.
Világviszonylatban a Nílus és az Amazonasz után a világon a harmadik
leghosszabb folyó. A Jangce völgye a kínai civilizáció bölcsője, ősi
régiója. Vízgyűjtő területén él a lakosság 40 százaléka. Itt termelik
meg az ország gabonájának 40 százalékát, a rizs 2/3-a származik innen.
.
.
.
.
A
Malakka-szoros mentén fekvő nagyvárosban vagyunk - útban a tengeri
kikötő felé, ahol majd hajóra szállunk. Ez a tengerszoros választja el a
félszigetet Szumátrától. A higiénia nem éppen erősségük: a hulladék és a
szennyvíz is a várost kettészelő folyóba kerül.
.
.
.
.
Hajóra
kell ülnünk, hogy meglátogathassuk Egyiptom egyik ókori műremekét, a
Philae-i templomot, amelyet a nagy gát megépítése előtt a Nílus áradása
elöntött. Figyelmeztetnek, hogy a forró melegben se hűsítsük magunkat a
Nílus vizével, mert egy olyan veszélyes
parazita él benne, mely a bőrön keresztül támad: a Bilharzia. Ízisz
ünnep alkalmából 100 ezer ember is összegyűlt a templomban, de a
szertartásra gyermekeket nem engedtek be, mert a zarándokok tömege nem
imádkozó emberekből állt, inkább borgőzös állapotban mókázó, földi
élvezeteket - ha kellett, erőszakos úton is - hajszoló férfiakból és
kéjesen zsibongó lányokból, asszonyokból. Nem kell ezen csodálkozni!
Path istennő ünnepén a papnők meztelenül táncoltak a templomban.
.
.
.
.
Lemegyünk
a szent folyóhoz. Közvetlenül a hamvasztó ghatok mellett több épület is
látható, ezekben pedig kisebb fülkék sorjázzák egymást. Mindegyikben
egyszerű faágy van. Idehordják azokat a betegeket, akiknek nincsen
reményük a gyógyulásra. Itt várják
a halált. Mert aki itt tud meghalni, ezzel óriási kegyet nyer az
égiektől. A holttetem elhamvasztása a hindu temetés egyetlen formája,
mert a hinduk hite szerint a lélek az égő máglya füstjével emelkedik fel
az égbe. A testnek tökéletesen el kell égnie, hogy azután a lélek újra
testet ölthessen, hiszen csak akkor születhet újjá, ha az előző test
elhamvadt. Megvárunk egy szertartást. Persze itt minden mozzanatot nem
illik fotózni. Nem is engedik. A holttestet fehér lepellel letakarva
hozzák az égető helyre, ahol már elkészült az égető máglya. A
fahasábokat olvasztott vajjal, majd - gondolom - illatszerekkel
bőségesen meglocsolják, aztán meggyújtják. A fehér ruhában levő
hozzátartozók a rakást körülveszik és beszélgetnek. A tűzben ropogó
fahasábok hangja, az égő test, a felszálló füst óriási hatást gyakorol
rám, aki nem hiszek a reinkarnációban. Nyomasztó érzés tör rám. Kicsit
több mint egy óra múlva véget ér a szertartás, majd a parázs hangja is
elhal. A halotthamvasztó felületén megmaradt hamut, üszkös fahasábokat,
félig égett csontokat bekotorják a folyóba, majd elszélednek a
hozzátartozók.
.
.
.
.
Hajnalban
kell lejönni a szent folyóra! Ezernyi színfolt - amint az érkező
emberek tömegére rávetődnek a kelő nap első sugarai. Ekkor végzik a
hívők a rituális fürdésüket. Sok férfi ül a lépcsőkön, jógáznak, az
idősebbek pedig törökülésben, csukott szemmel
meditációba mélyednek. Odébb a parton brahminok az ernyőik alatt, mind
arra várnak, hogy némi díj fejében megáldhassák a zarándokokat Itt-ott
szent tehenek baktatnak fel és le a teraszok lépcsőjén. Átszellemült
emberek torokhangon vallásos mantrákat kántálnak. A nők szemérmesen,
teljesen felöltözve fürdenek. Ahogyan szárijuk a testükre tapad, görög
frízekre emlékeztetnek. Ruhadarabjaikat és testrészeiket sorra alaposan
megmossák, összekapcsolva így a napi tisztálkodást a rituális
mosdással.A barnabőrű fürdőzők fejüket is a Gangesz víze alá nyomják,
hogy kiöblítsék a szájukat. Mások tenyerükbe fognak a folyóból vagy
pohárral merítenek és isznak abból, aztán feltartott kézzel valami
fohászt rebegnek... És mindez abból a vízből történik, melyben
megmossák a halottaikat, és az elégetettek csontjait, hamvait is
beleszórják!
.
.
.
.
A
rettenetes durrogástól alig aludtunk. Jó korán felkeltünk tehát és
elsétáltunk a Vörös folyóhoz, mely kettészeli Hanoit. E folyó valóban a
színéről kapta a nevét, ha a Nap rásüt, téglavörös az iszapos
hordalékától. A várost a folyó deltavidékén alapították.
Kora reggel van, még csendes a környék. Leültünk egy padra. A járókelők ugyancsak megnéztek bennünket eltérő fizimiskánk miatt. Itt hosszú orrúnak nevezik még a legpiszébb európait is. Talán mondanom sem kell, listavezető voltam...
Kora reggel van, még csendes a környék. Leültünk egy padra. A járókelők ugyancsak megnéztek bennünket eltérő fizimiskánk miatt. Itt hosszú orrúnak nevezik még a legpiszébb európait is. Talán mondanom sem kell, listavezető voltam...
.
.
.
.
Gondolnák,
hogy ebből a csendes kis folyóból lesz a világ legnagyobb vízesése?
Pedig így van! Itt még nyugodtan halad a Rio Iguazu, majd egy bazalt
fennsíkon a Rio Paranába torkollik. És ezen a helyen jön létre a
vízesés. Az Iguazu folyó a brazil felföldön
ered, 1200 m magasságban, ahol a bazaltos fennsíkon még 1300 km-t tesz
meg, amíg eléri a Paranát. A bazalt fennsík egyes források szerint 100
millió évvel ezelőtt született vulkáni tevékenység eredményeként. A
gigászi vízcsodának első felfedezője a spanyol Alva de Vaca volt, amikor
1541-ben a brazil partvidék és a La Plata közötti átjáró után kutatott.
A folyó mintegy 30 kisebb vízfolyás vizét gyűjti össze, mielőtt a
bazalt fennsík 160 méteres peremét eléri. Itt a békés folyó már már 4
kilométernyire szélesedik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése