Ezúttal oszlopokat gyűjtöttünk, melyeket a szerző
kapott le egy-egy helyen, ahol járt. Az itt sorakozó oszlopok templomokat vagy a valláshoz kapcsolódó épületeket díszítenek és tartanak. Természetesen a szerző jegyzeteit sem hagytuk el. Ha a feltüntetett ország, város, táj nevére (mely
minden esetben egy linket tartalmaz) klikkel, a teljes
fejezet, melyben a kép szerepel, megjelenik, a témáról további információkat tartalmaz.
.
.
A város egyik színfoltja a török kort felidéző Tszasztaraki dzsámi. Itt a
Plakán, mely zenés szórakozóhelyektől hemzsegő negyeddé vált - pezsgő a
forgalom.
.
.
.
.
A királyi sírokhoz megyünk, melyekben valójában nem királyok nyugszanak,
csupán hatalmas méretük miatt nevezték így őket. Paphos északi
széleinek nekropolisza volt. A monumentális sírok, a sziklából kivájt hatalmas sírkamrák impozánsak,
és bizonyítják az akkori lakosok gazdagságát. A temetőt az első
keresztények is használták. Nem volt könnyű lejutni a sírkamrákhoz a
szűk bejáraton át a kényelmetlen lépcsősoron. A belső udvart dór
oszlopos folyosó veszi körül, és ebből nyílnak a sziklába vájt
sírkamrák. A falakon díszítések láthatók.
.
.
.
.
Szent
Pál oszlopát látjuk. A történet szerint 46-ban ehhez kötözték az
Újszövetség Pál apostolát, és a felháborodott tömeg miatt 39 botütést
mértek rá, mert keresztény módon imádkozott. Ő azonban tántoríthatatlan
volt, később pedig a római helytartónak, Sergius Paulusnak hirdette az
evangéliumot, aki hitre tért.
.
.
.
.
De
ki volt orániai vagy Hallgatag Vilmos? 1533-ban a nassaui gróf
gyermekeként jött a világra. Egy rokonától örökölte a nassaui
hercegséget. II. Fülöp spanyol király kinevezte néhány tartomány
helytartójának, de második házassága után (négyszer nősült)
mellőzték, fiát elhurcolták, őt pedig vésztörvényszék elé állították.
Ekkor sereget toborzott, és egymás után foglalta el a holland
városokat, és néhány év alatt felszabadította és egyesítette a holland
tartományokat. Nem feledték ezt a hollandok, sírját körülvevő oszlopsor
4 sarkán az Igazság, a Szabadság, a Vallás és a Bátorság allegorikus
alakja áll.
.
.
.
.
Az
el-Atterine medresze is egykor korán iskola volt, de ma már nem
használják. A Merinidák egyik legértékesebb alkotása, a merinida
művészet mesterműve. Cizellált bronzkapuk vezetnek a belső térbe. A
belső udvar falfelületei és oszlopai tele vannak finom megmunkálású
stukkódíszekkel, koránidézetekkel, zománcozott csempékkel (zellij) és
több faragású cédrusfa borítja.
.
.
.
.
Azt, hogy milyen közvetlen, hatalmas hatással lehetett kortársaira Szent Antal, az is jellemzi, hogy 1230-ben bekövetkezett halála után pár évvel már szentté avatták, és 6 év múlva pedig elkészítették a nagy templom tervét. A 65x115 méter területét övező falait két évszázadig emelték. Innen a román és gótikus stílus keveredése. Igen hangulatos a templommal egybeépített kolostor csúcsíves, árkádos udvara. Az épület néhány Tiziano-freskót is őriz a mester korai éveiből. A templom síremlékei közül figyelemre méltónak Contarini, velencei hadvezér hat rabszolgától hordozott sírja és Bembo bíboros síremléke. A templom belesjét valaha freskók díszítették, melyek az 1749-es tűzvész során elpusztultak. Azóta csak egyszerű falak magasodnak a sok gazdag emlékmű fölé. A szomszédos amfiteátrum sűrű tágas tér ovális körében a leghíresebb padovai diákok szobrait állították fel, így Báthory Istvánét is más hírességeké mellé, mint Galilei, Dante stb.
.
.
.
.
A keresztény Cuzcót 1534-ben alapították. A Jezsuita Egyetem udvarán hangoskodnak a diákok. Ismét tüntetésre készülődnek! Ezúttal egyetemi reformokat követelnek.
.
.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése