2013. május 15., szerda

Moszkva 8/a


IRÁNY MOSZKVA! (1960)
Közlekedés




Hétköznap az utcákon a gyalogos- és a járműforgalom is szédületes. Érdekes megjegyezni, hogy egész moszkvai tartózkodásom alatt mindössze 9 motorkerékpárost láttam (a milícián kívül) és összesen 4 nem szovjet gyártmányú személygépkocsit. Nagyon kerestem az új szovjet törpeautókat, melyeket állítólag már szériában gyártanak, azonban mindössze két ilyen gyenge külsejű törpekocsit láttam, melyek egyikét le is fényképeztem. A forgalom zömét a szovjet gyártmányú, nagy kocsik tették ki.





A trolibusz-megállóknál vasárnap is olyan szép sorban álltak az emberek, mint hétköznap, csak csinosabban voltak öltözve. Hétköznap kisgyereket alig lehet látni, most azonban annál többet! A park padjai is tele voltak újságot olvasó vagy gyerekkel játszó emberekkel. Mi is leültünk egy padra és nemsokára a nemzetközi nyelvet, majd a németet és oroszt, de a magyart is igénybevéve beszélgettünk kicsit a barátságos emberekkel.




Vasárnap lényegesen kisebb az autóforgalom az utcákon, viszont sokkal többen vannak a szórakozóhelyeken. A piros jelzés csak az autóknak jelzi a tilos utat, Iréne ezért sétál olyan kéjesen át az útkereszteződésnél... A fővárosban több helyütt olvastam a neonfényes, nagy betűs felírást: Tartsuk be a rendet. Ha a lámpa piros - az átkelés tilos. Sárga jelzésnél várjunk, zöldnél szabad az út. A legnagyobb megdöbbenéssel tapasztaltam, hogy bizony a járókelők akkor is átmentek az úton, amikor pirosat mutatott a lámpa. Eleinte nem akartam hinni a szememnek, majd csaknem elhült bennem a vér, mikor láttam, hogy a négy-öt sorban haladó autótömegben milyen ügyesen cikáznak a kocsik között. Szóval a fényjelzés csak a járművekre vonatkozik! Az ilyen komplikált közlekedés ellenére is csak minimális a közlekedési baleset a fővárosban, sem dudálás, sem káromkodás nincs, és egyetlen esetben sem láttam, hogy csak egy sofőr is kiintett volna olyan malacságot valakire, ami nálunk mindennapos.





A moszkvaiak büszkék a földalatti villamosukra-vonatukra - és méltán! Nemcsak azért, mert naponta 3 millió embert szállít a metró és ezzel nagyban mentesíti az amúgy is nagy forgalmat, de igen impozánsak állomásai, megállóhelyei is. Arról különösebben nem kell beszélni, hogy egyetlen szemétdarab sincsen eldobva sehol sem, mert ez Moszkvában természetes! De megbámulni valók az állomások emberszabású szobrai, az ezernyi fénnyel világító csillárok, a mozgólépcső pedig a kényelmet szolgálja, hiszen csak rá kell állni, hogy akár le- vagy felszállítsa az embert.





A vonatok 3 percenként jönnek és 50 kopejkáért addig lehet utazgatni, míg csak fel nem jön az atyafi a "felvilágra". Elmondják, hogy 50 évvel ezelőtt Moszkva egyetlen közlekedési eszköze a 7 óra/km sebességgel haladó lóvasút volt, és csak a többi európai állam után jelent meg e városban is a trámváj, mely először a belga villamostársaság néhány rozoga vagonjából állott. Ma már a villamos csak a külvárosok forgalmát bonyolítja, a belvárosban a trolibusz, a metró és a sok-sok taxi fut.





Míg néhány metróállomás fényképét nézzük, elmondom, hogy akárhonnan is jön a taxi, amikor az utas beül, annak az órája nullára ugrik! Már említettem, hogy nagyon sok a taxi, a tarifája kilométerenként egy rubel.





Mikor beültünk a taxiba, nullára ugrott az óra, és már vagy négy-ötszáz métert is megtehettünk, amikor váltott egy rubelre. Sajnos képtelen voltam szabatosan megkérdezni a dolog nyitját a sofőrtől szókincs hiányában, így csak később nyertem tájékoztatást, miszerint az előbbi utas nem futotta le a teljes kilométert, és ezt a 4-500 métert nekünk "hagyta benne". Ha nem láttam volna, hogy tényleg így lehet, és csak úgy mesélik a dolgot, bizony nem is hittem volna el, mert ha akár a vállalat, akár a sofőré az ilyen haszon, ezt már természetesnek tartom, de hogy az utasnak engedjék át... Ez már több a soknál!





A Panoráma moziból kijövet trolival mentünk haza. Felszálltunk, és nyugodtan vártuk a kalauzt. Nekem csak az tűnt fel, hogy nagyon néznek bennünket a helybéliek, de nem szól senki semmit.





Megszoktam már, hogy az öltözetünket megbámulják, ezért nem vettem fel a dolgot. Észreveszem ám, hogy felszálláskor mindenki dob egy átlátszó műanyagdobozba 50 kopeket, és leszakít egy jegyet! Hát ezért nem jött a kalauz...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése