2014. január 5., vasárnap

India VIII/1

 INDIAI ÚTIALBUM 1974.
Hogyan kerülnek szex-szobrok a templom falára?




Khajuraho (kadzsuraho) egy falu Közép-India északi részén. Ma már csak mindössze huszonegynéhány templom emlékezteti az arrajárókat a település egykori pompájára. A IX-XIII. században virágzott a Csandéla királyok vallási és politikai székvárosaként, aztán dicsősége alábbhagyott a mohamedán hódítók csapásai következtében.





Száz esztendő alatt (Kr. u. 1000 körül) 85 templomot építettek itt fel, melyeknek minden lehetséges felületét szobrokkal, faragványokkal díszítettek. Ebben az időben zavartalan bőség uralkodott errefelé, az emberek figyelme a mindennapi megélhetés "fölé" fordulhatott, alkothattak.





Akkoriban, mint Indiában manapság is, a hit követelte szokások és a világi élet között nem voltak éles kontúrok. A templom multifunkciós helyként klub és színház is volt például. A hívők ajándékai megtöltötték a kincstárat, a király pedig viszonzásképpen a nép számára nemcsak fenntartotta a templomokat, de újabbakat is építtetett.





Ahogy közelebb érünk, kirajzolódik a lényeg, s a szobrok összhatása a mai emberre olyan, mintha egy film peregne a szem előtt. Ezer évvel ezelőtt ez volt a legfejlettebb technika arra, hogy ábrázolják a mozdulatokat.





Az akkori ember teljes élete látható itt. Gyerekek, munkások, zenészek, orvosok, színészek, katonák a tőlük megszokott munkájukat végzik, de ezen túl férfiak és nők egymásba fonódott testei rajzolódnak ki.





Ezek a szobrok nem a mai kívánt testformákat ábrázolják, még csak nem is antik szépségek vagy klasszikus idomok. Mindegyikben van valami apró torzulás.





Éles sarkok, meredek szögletek, túl hosszú lábak, aránytalan testek. De nincs két azonos arckifejezés, akár nevetésre, akár sírásra görbül a száj.





A Csandéla időkben népszerű tantrikus tanításokban az érzékek a szellemmel egyenértékűek, így az ezeknek való szolgálat is az. Ez a kultusz az aszkézis szöges ellentéte.





Tanításuk szerint az asszony az alkotás fő tényezője, a fantáziadús érzéki együttlétek pedig ugyanúgy a mennyekbe vezetnek, mint a ridegebb utak.





A Kámaszútra-illusztrációknál is szabadosabb jelenteket örökítettek meg kőbe faragva.





Minden megmunkált mozdulat emberi. Itt minden maga az élet és annak ábrázolása.





A felületes szemlélődés alapján is mintegy 20 ezerre becsülhető a szobrok száma.





Hírnevét Khajuraho annak a hozzávetőleg 100 szobornak köszönheti, melyek az ún. mithuna-párok, vad figurái a szerlemnek és vágynak.





Komoly figyelmet és mély tiszteletet parancsol a művészet azon nép iránt, amely ilyen őszinte alkotásokat tudott adni az emberiségnek.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése