2014. február 5., szerda

Jártunk Ausztráliában, Amerikában, Afrikában...

Ezúttal olyan képeket válogattunk össze Afrika, Amerika, Ausztrália vidékeiről, melyeken a szerző és felesége (is) szerepel - s természetesen a jegyzeteket sem hagytuk el. Ha az ország, táj, város nevére (mely minden esetben egy linket tartalmaz) klikkel, a teljes fejezet, melyben a fotó szerepel, megjelenik.
Sydnyt Ausztrália bölcsőjének is nevezhetnénk, 1788-ban ugyanis itt kötött ki a fegyenceket szállító Első Flotta, és itt létesült az első európai település a kontinensen. A belváros ugyan mindössze 13, de az egész agglomeráció 3885 négyzetkilométer kiterjedésű. Mielőtt bejárjuk ezt a csodálatosan szép várost, egy fotót készíttetünk magunkról.
Menjünk le a honolului tengerpartra, ahol a melegen tűző nap alatt valóban le lehetett barnulni. Végig sárga, forró és selymes a homok, a tenger vize pedig jólesőn hűsít. Igazán kellemes a hőmérséklet, mélyen bódít a virágillat, és nyugtató zenét szolgáltat a közeli tenger hullámai által keltett jellemző morajlás, a tenger egyhangú, nyugtató mormolása.
A királyi palota előtt kattant a gép, mielőtt a Nemzeti Múzeumba mentünk, amit 1932-ben alapítottak, és nagyon gazdag az antik gyűjteménye főleg a római korból.
Rabat óvárosáról méltán elmondható, hogy tiszta, barátságos, és ez még inkább jellemző az újvárosra. A várfal melletti sétány pihenő padján kihagyhatatlan volt a feleségemmel az emlékkép.
Kikapcsolódásként tevegelésre megyünk. Óriási a választék. Mielőtt felpattanunk valamelyik hátára, előbb egy kis tájékoztatást kapunk. Nekem már volt némi gyakorlatom, és mondtam a nejemnek, hogy külön tevére üljünk, ő azonban menthetetlenül ragaszkodott, hogy egy állatot lovagoljunk meg ketten. Így is történt. A baj akkor következett be, amikor gyorsan kelt fel a teve, mi pedig elveszítettük az egyensúlyt. A nejem engem is magával rántott, és bizony lehuppantunk a magas állatról. Szerencsére a puha sivatagi homokba estünk. Nemcsak az arabok nevettek egy nagyot, de mi magunk is, amikor most már kellő tapasztalattal visszamásztunk a jámbor jószágra.
És mit ebédelünk a Oázisban? Kosarit, mely égetően erős, mártással nyakon öntött, kifőtt kagylótészta marhahússal. A második fogást már nagyon élveztük! Mahallabija volt, ami valójában kellemesen édes, rózsaolajjal, cukorral és dióval meghintett tejberizs.
Megpihenünk a Krüger múzeum bejáratánál. És ki volt Paulus Krüger? 1883-ban ő lett a Dél-afrikai Köztársaság elnöke, egy kitűnő hadvezér és államférfi, akit több ízben is elnökké választottak. Óriási népszerűségnek örvendett az országban. Bátor tettei eredményeként a búr háborúkban mind magasabb katonai rendfokozatot ért el, mígnem elnökké választották.
Amíg elfogyasztjuk a vacsoránkat, elmondok néhány tudnivalót. A legforróbb nyár idején is hótakaró borítja magas ormát. Oldalában őserdő, a hegy lábánál pedig füves síkságok, facsoportokkal tarkított mezőségek terülnek el. Éjszakánként behallatszott bungalónkba a vadállatok bömbölése.
Végtelen hosszú, büszke pálmasor szegélyezi a tengerpartot, ahol szállodánk fekszik. A tenger sekély és meleg. A vízparton nyugágyak és pihenőszékek, melyekről önfeledten élvezhetjük a víz soha nem szűnő muzsikáját. Mámoros gyönyörrel tapossuk a tengermosta, csillogó, finom homokot. Ütemesen nyaldossák a partot a végtelen tenger, az Indiai-óceán hullámai...
A tűző nap ellen nem vittem fejfedőt, így már az első nap kalapvásárt kellett tartanunk. Íme, a növényekből font hűvös jellegzetes kalap, mely könnyed és jól véd a naptól. Hosszas alkudozás után az árus 200 shillingért odaadta (1 dollár = 80 shilling). Áldomásként elkészítettünk egy "családi" képet, a vásárolt kalpag pedig most is ott díszeleg a lakásunkban, a falon: Memento Kenya!
A bőséges étkezés után jólesik a pihenő az étterem társalgójában. Nem is szívesen ballagunk még haza a lakosztályunkba a kókuszligeten át. Jóllaktunk.
A dzsungel szélén, abból kijutva, az erdei restaurantban fogyasztjuk el a saját gyártású nyársonsültet. Ahogy vezetőnk mondja: piknikezünk, és sietve eszünk, mert a moszkitók miriádjai állandóan támadnak bennünket. A tisztáson a napsütésben fürge, gyorsan mozgó gyíkok szaladgálnak, ahol pedig sok a gyík, könnyen talál élelmet a kígyó is. A mérgeskígyók azonban általában éjszaka indulnak zsákmány után.
Peru
Naponta 4 repülőgép Cuzcóba, az Inka Birodalom hajdani fővárosába, Latin-Amerika archeológiai központjába. Valamennyi járat tömve van turistákkal, akik a világ legkülönfélébb tájairól érkeztek.
A Föld felezővonalának a pontos helyét egy francia és spanyol tudósokból álló expedíció jelölte ki. Egyikünk az északi, másikunk pedig a déli féltekén áll öreg glóbuszunkon.