2014. február 4., kedd

Jártunk Ázsiában...

Ezúttal olyan képeket válogattunk össze Ázsia különböző országaiból, melyeken a szerző és felesége (is) szerepel - s természetesen a jegyzeteket sem hagytuk el. Ha az ország, táj, város nevére (mely minden esetben egy linket tartalmaz) klikkel, a teljes fejezet, melyben a fotó szerepel, megjelenik.
Itt van jelesül a Kutab Minar, hindusztán hetedik csodája. Az építő matematikai zseni volt! A torony 8 évszázada áll, a lépcsőin pedig még mindig teljes biztonsággal fel lehet kapaszkodni. Ezt persze mi is megtettük a feleségemmel. 71 méter magasságban vagyunk az ötemeletes tornyon, és azért kapaszkodunk. Így biztonságosabbnak érezzük.
Agrában vagyunk, India ősi fővárosában. Egy olyan építményhez érkezünk, amit ittlétünkkor sem egyszer néztünk meg. Visszajöttünk még egyszer, lefényképeztük csak még egyszer, fekete-fehérben, színesben, odaálltunk kicsit más helyre csak még egyszer, jó turistákhoz illően megkértünk idegeneket, hogy fotózzanak bennünket, hogy mindketten rajta lehessünk a képen,  körüljártuk csak még egyszer... És úgy éreztük, nem elégszer!
Az agrai várfalakon belül csodás palotát építettek a mogul korra jellemző puritán építészeti stílusban, ám annál bonyolultabb díszítésekkel. Nagyon gyakoriak a féldrágakő intarziák a fehér márványban.
Modern szállodánk európaiak számára épült, ám a konyhába bekukkantva minden illúzióm szertefoszlott! Éppen a földön ülve, a padozaton gyúrták az ebéd utáni sütemény tésztáját. A szálloda parkjában azonban számunkra ismeretlen madarak csodálatos énekében gyönyörködhettünk, a szobánk ajtaját félretolva pedig a buja növényzet és a trópusi virágok mámorító illatát élvezhettük.
Két éjszakát mi is jurtában töltöttünk a végtelen mongol pusztán. A sátor közepén egy fadobogón állt a kályha, amelybe jól befűtöttek, mert az éjszaka nagyon hideg errefelé. A berendezés bútorgyári volt: heverőkön aludtunk. Amikor besötétedett és meggyújtottuk a viharlámpát, nyugodtan sétáltak a nomád hajlékban a szelíd mongóliai patkányok - nem éppen nagy örömünkre!
Rövid nadrágban nem szabad belépni a templomba! Az én derekam köré is szoknyát tekertek. Egy másik szentélyben már nemcsak szoknyát aggattak rám, de egy sárga övet is kaptam, mely hitük szerint megtisztított a gonosz szellemektől, mert tisztátalanul nem szabad belépni a szent épületbe.
Ázsiának csaknem a negyedén terül el. Kína a világ egyik legősibb civilizációja, történelme 5000 évre tekint vissza. Számos fontos tudományos és műszaki találmányt Kínában alkalmaztak először. Bizony fárasztó volt a nagyon hosszú vonatozás Pekingig.
Türelmesen várjuk a reggelit a szálló éttermében. A szigorú szabályt itt sem kerülhetjük meg, ti. hogy a tejet és a húst együtt nem ehetjük, következésképpen a reggelink bőséges de húsmentes. Közben pedig készülünk a napra, mert utunk következő állomása Jézus születésének helye, Betlehem lesz, mely héberül kenyérházat, arabul pedig húsházat jelent. Érdeklődve hallgatjuk a rövid tájékoztatást, nevezetesen, hogy Betlehemben a lakosság túlnyomó többsége keresztény arab. A város az Izrael által 1967-ben megszállt területen fekszik, és az itt élő arabok önálló helyi közigazgatással rendelkeznek. Megtartották jordán állampolgárságukat, így autóik rendszáma nem fekete, mint az izraelieké, hanem kék táblát visel. Mindössze 8 km-re fekszik Jeruzsálemtől.
A Holt-tengert mindössze 75 km hosszú és 16 km széles. Nekem a Balaton jutott az eszembe róla. Ez a föld legmélyebb pontja, mert 420 méterrel a tengerszint alatt van. És 33 százalékos a sótartalma! A környéken hatalmas gyógyszállók vannak, mert környékének kettős kedvező hatása van: egyrészt az ásványi sókban nagyon gazdag víz, másrészt a megszokottnál jóval szárazabb levegő. Oxigéntartalma az átlagnál 10 százalékkal kevesebb. E rekkenő hőségben nem kellett félni a napszúrástól, mert a nagyon magas légnyomás miatt ide alig jutnak el az ibolyántúli sugarak. Itt keresnek javulást a bőrbetegségben szenvedők, az allergiások, reumások és a vérkeringési zavarokban szenvedők.
Amikor beléptem a vízbe, az kellemesen hűsített, de egyszeriben valami különös nyomást éreztem. Valami láthatatlan erő fel akarta nyomni a lábamat, és (elárulom) nem kis erőfeszítésbe került, hogy sikerüljön állva maradnom! Az óriási sótartalom miatt a vízben nem lehet elmerülni vagy úszni sem. Egyszerűen rá kell feküdni a víz színére, melyben lehetetlen elsüllyedni. Holt tenger, és - mint a neve is mutatja - a vízben a magas sótartalom miatt nincsen élet, nincsen élőlény. A túlsó part pedig már Jordánia!
Meglátogatunk egy most épülő, hatalmas kínai templomot. Már évszázadokkal ezelőtt mintegy 30 ezer kínai vándorolt be Malajziába. Elsősorban munkások jöttek, de érkeztek ügyvédek és orvosok is, akiknek a száma az évszázadok során megsokszorozódott. Ebben a páratlan környezetben kellett egy családi fotó...
Megnéztünk egy tao-templomot. A jövendőt megmondó kis pálcikákat árusító templomszolga szerencsére elaludt, így nem kellett vásárolni, nem tudta ránk tukmálni a szent árut, de a templomnak szedendő dollárost is megspóroltuk.
Mi is izgalommal vártuk a Tet ünnepét, a vietnami szilvesztert. Vacsorára voltunk hivatalosak. A vacsora után táncmulatság volt. Nekem úgy tűnt, hogy itt csak az európaiak táncoltak, valamennyi követség alkalmazottai és a Hanoiban dolgozó külföldiek. Egy hosszú asztalnál magasrangú vietnamiak ültek, ettek-ittak, beszélgettek - szenvtelen arccal. Így szórakoztak. De hogyan és hol mulat a nép?
Négy sziget van a Mekongban, melyben 4-6 ezer lakos él. Halászattal és gyümölcstermesztéssel foglalkoznak. A Mekong nekik az, ami a kelet-európaiaknak a Duna, az oroszoknak a Volga, az egyiptomiaknak a Nílus. Egy gyümölcstermelő szigeten vagyunk, termékeiből kóstolót tartottunk. A magyar csapat jó étvággyal degeszre ette magát az egzotikus gyümölcsökből. Mit tagadjam, mi is jóllaktunk a feleségemmel.

Egyetlen jámbor(nak látszó) férfitársamat se tévesszen meg, hogy a világias muszlim hölggyel átkaroljuk egymást, mert bizony errefelé furcsa világ van a nők abszolút elkülönítése, távoltartása terén. E vonatkozásban igen szigorú a törvény. Egy egészen apró eset miatt majdnem én is a kegyetlen és irgalmat nem ismerő Sharia (iszlám vallásos igazságszolgáltatás) kezébe kerültem. Elmesélem majd, hogy az egészen apró, nálunk nevetségesnek számító esemény, náluk főbenjáró bűn. És - mint a vezetőnk kijelentette - e téren nincs megértés!