2014. július 11., péntek

Csehszlovákia-Lengyelország I/1a

IBUSZ-ÚT CSEHSZLOVÁKIÁN KERESZTÜL LENGYELORSZÁGBA (1961)
Kassai szállással

1961. november 21-én az IBUSZ szervezésében Pécsről autóbusszal társasútra indultunk. A képen egy kedves útitársam, akivel összebarátkoztam.

Késő délután, éppen a lámpagyújtásra érkeztünk meg a régi történelmi magyar városba, Kassára. A hotelban, ahol az éjszakát töltöttük, címkét ragasztottak a bőröndjeinkre.

Gyorsan rendbe hoztam magam a Hotel Slovanban, hogy minden időt kihasználva még vacsora előtt körülnézhessek kicsit a városban.

"83 ezer lakosú város élénk kereskedelemmel és iparral" - olvasom a tájékoztatóban.

Kassa 1347-től magyar szabad királyi város. A magyar történelemben mindvégig nagy politikai súllyal bírt. Emlékezzünk csak a kuruc-labanc időkre!

Forgách Simon óriási győzelmet aratott itt a császáriak felett 1704-ben, majd Rabutin cs.tábornok kétévi ostrom után sem tudta visszafoglalni! Noha ágyúi sok kárt tettek a városban, szégyenletesen, mint vert had volt kénytelen elvonulni falai alól. Elegáns villamosukkal most nem utaztunk, csak sétálgatunk.

Az üzleteken magyar felírás is van.

Visszatértünk a Hotel Slovanba, hogy vacsoránkat elköltsük szlovák idegenvezetőnk társaságában. Ismeretlen volt számunkra egy nagy kivilágított tábla a falon, melyen 20 szám szerepelt. Ezek közül vagy 12 volt megvilágítva, majd elaludt egyik, másik, aztán újra kigyulladt. Megkérdeztük a vezetőnket, hogy valami szerencsejáték ez? Horribile dictu! Azt válaszolta rá, hogy ez olyan lottó-féle. Nagyon megtetszett nekünk, hiszen csak 20 szám közül kell tippelni és nem 90-ből ötöt eltalálni. Nem sokáig tartott azonban az elismerésünk a cseh lottó iránt, mert hamarosan felvilágosítottak, hogy ezek a számok a menük számát jelzik, és ezek közül azok kaphatók, melyek száma kivilágított.