2014. november 8., szombat

Kutak meg én

Ezúttal a szerző olyan képeit válogattuk össze, ahol azon ritka pillanatoknak lehetünk tanúi, amikor őt fényképezik - ebben a bejegyzésben kutak mellett, szökőkutaknál a világ különböző tájain. Szokásunkhoz híven a jegyzeteket sem hagytuk el. Ha a címként jelölt táj, ország vagy város nevére (mely minden esetben egy linket tartalmaz) klikkel, a teljes fejezet, melyben a fénykép szerepel, megjelenik. Nem egy így megnyitott fejezet több képet és részletesebb leírást is tartalmaz a témában.

Talán 45 kilométert mehettünk elhagyva Razgadot, amikor egy őszibarackosban találtuk magunkat néhány percre egy kúttól. Június 20-án kedden reggel egy hatalmas juhnyáj bégető zenekara ébresztett. A közeli hegyekről hajtották le és a kútnál itatták. Az első nyájat több is követte. Ezután én is felfrissítettem magam.
Először Málnásfürdőre térünk be. Egy magyar asszony kalauzol el bennünket a források, a kutak és a fürdők között. Minden forrás vizéhez egy táblára felírt betegséglajstrom tartozik, hogy mely bántalmak esetén javasolják a víz fogyasztását (vese-, szembetegség, vérszegénység, gyomor-, májbántalmak stb.). Mi is megkóstoljuk, talán az egészségesnek sem árt.
Megállunk egy gyógyforrásnál, ahol többen is megmerülnek a hűsítő vízben, hogy kissé felüdüljenek a rekkenő hőségben. A német turisták, akikkel itt találkoztunk, hosszasan fürdőztek. Igyekszem megpihenni én is. Mellettem a Sri Lankából származó helyi kísérőnk ül, akik végigkalauzolt bennünket utunkon. A forrás környéke egy csodálatos oázis a forró sivatagban. Fellélegzünk a kibírhatatlan hőségben, és mélyeket szippantunk a csodás levegőből. S ahogy véget ér az üdítő zöld oázis, máris feltörnek a hatalmas, kopár, sziklás hegycsúcsok: a Hajar-hegység szikár tömbjei.
Kellemesen hűsít a nagy melegben Maszkatban az utcai szökőkút, kihasználom a lehetőséget. A városban a virágos ligeteket naponta rendszeresen kell öntözni.
A Generaliftet, a szultánok nyári palotáját 1319-ben könnyű kövekből, vízsugárból, virágokból és napsugárból kezdték építeni. A mór kertépítő művészet remeke mutatkozik meg, a kommentár csak rontaná a csodás látványt. A napfényben sziporkázó, egymásba olvadó gótikus szökőkútívek színjátéka, a kutak mögött pedig a szimmetrikusan elhelyezett virágzó bokrok sorfala gyönyörködteti a szemet. Színes cserjék illata, a fény tükrözése, a csergő vizek ringató monotóniája valóságos földi paradicsom légkörét teremti. Ezt kellett hát elhagyni Boabdilnak és a mór nagyuraknak, majd visszatérni Afrikába, a nagy bizonytalanságba. Mint tudjuk, Boabdil ott egy csatában lelte halálát. Talán mindezt érezte, amikor kibuggyant szeméből a könnycsepp Izabellával szemben a lován. Órákig képes volnék bámulni a bájos szökőkutak, vízesések, örökké csorgó, lomhán felszökkenő vízsugár-sorok, ciprusallék nagyszerű látványát!
A seedorfi vár sok-sok véres csatának szemtanúja volt, amit a Habsburgok ellen vívtak oly gyakran. Megszomjaztam. Hűvös, hegyvidéki kristályvíz kínálta magát a félévezredes ódon várnál.
Mögöttem a díszes, ún. Dudás kútja Luzernben.
Dobsina városkát elhagyva nagyon éles kanyarokat véve vezet felfelé a szerpentin. A kocsi egyenletes zúgással, a legkisebb megerőltetés nélkül nyeli a kilométereket. Ritka szép a táj, gyönyörű a kilátás! Szürkülni kezd. Igen magasan vagyok a tenger szintje felett! Köröskörül hatalmas hegységek, alant pedig az út kígyózik. A bércek ködbe burkolóztak. Meggémberedett a kezem, olyan hideg a forrásvíz!