2014. november 13., csütörtök

Szép tájakon

Ezúttal a szerző olyan képeit válogattuk össze, ahol azon ritka pillanatoknak lehetünk tanúi, amikor őt fényképezik - ebben a bejegyzésben "szép tájakon" a világ különböző tájain. Szokásunkhoz híven a jegyzeteket sem hagytuk el. Ha a címként jelölt táj, ország vagy város nevére (mely minden esetben egy linket tartalmaz) klikkel, a teljes fejezet, melyben a fénykép szerepel, megjelenik. Nem egy így megnyitott fejezet több képet és részletesebb leírást is tartalmaz a témában.

Meghívást kaptunk egy farmra, a Hunter-völgybe, ahol szőlőt termesztenek és a saját bortermelést palackozzák. Miután körülnéztünk a farmon, meghívtak vacsorára, és a palackozóba borkóstolóra is.
Kimondhatatlanul nagyszerű élmény volt, amikor látogatást tettünk egy madárrezervátumba, egy zöld oázisba, amit egy gazdag portugál atyafi létesített és üzemeltetett. Körülbelül 200 madárfaj és 700-féle rovar található a szigeten.
Korai kelés után még hajnalban indult hajónk a kisebb szigetre, Gozóra. A szárazföld mindössze 14x7 négyzetkilométer területű. Ez a hely, ahol Kalüpszó nimfa elbűvölte Odüsszeuszt és 7 évig révületben tartotta. Gozónak saját történelme van. A római kortól a lovagok idejéig a szigetnek önrendelkezési joga volt és Máltával egyenlő státusza, de védtelenebb volt, mint "nagyobb testvére", és rengeteg pusztító kalóztámadás érte. Az ember azt hinné, hogy ezek a szigetek kopárak tele erődítményekkel, pedig októberben még zöldellt a növényektől és virágoktól is! A derék pálmák és terebélyes bokrok között (mit tagadjam) jól éreztem magam.
Mindenfelől hatalmas szőlők között vezető úton jutunk el a szép fekvésű, híres halászfaluba, Nazaréba. A part finom homokja, a sekély tenger a fürdőzők paradicsoma. A közel 10 ezer lakosú halászfalu sziklára épült, mely 110 méter magasan nyúlik az óceán fölé.
Hamarosan csodálatos vidékre érkezünk - jelzi török kísérőnk. Errefelé Pamukkálénak nevezik, ami gyapotvárat jelent. Egy 2-300 méteres hegyoldalt több 100 méteres szélességben csillogó fehér bolyhok borítanak. Ahogy közelebb érünk, jól kivehető, hogy a függőleges falszakaszok teraszairól vékony erecskékben csordogál lefelé a víz. Amikor a kanyargós úton feljutunk, kíváncsian nézegetjük, kapargatjuk a csillogó fehérséget, mely nem más, mint az ősidők óta itt felszínre törő, különleges összetételű termálvízből kicsapódott mész és gipsz lerakódását. És ez idővel az egész hegyoldalt fehér lepelként befedte! Aki csak tehette, levetette a cipőjét vagy éppenséggel fürdőruhát öltött, és megmártózott ebben a sok értékes ásványi anyagot tartalmazó termálvízben. Mi is begyalogoltunk.

Jarovinánál hagytam el a cseh határt. A határsorompó után merész kanyart vesz az út balra, esetenként 33 kettős kanyart is leír az erős emelkedő. Mindemellett igen keskeny az útszakasz, nagyon kell vigyázni! A Dunajec folyón olyan keskeny híd visz át, hogy két jármű nem is fér el egymás mellett. Kénytelen voltam visszatolatni, amikor jött szembe egy autóbusz.
Ki hinné, hogy ezeken a sziklákon megél a növényzet, sőt állítólag egyik-másikon majomcsaládok is vannak. A sziklahegyek gyomrában nagy kiterjedésű cseppkőbarlangok találhatóak. Erősen fogom a korlátot, mert bár a gyönyörű hátteret adó szikla biztosan áll, a csónakunk ingatag alattunk.
4 sziget van a Mekongban, melyben 4-6 ezer lakos él. Mindenkinek van halászhajója. Kikötünk az egyik csodálatos, paradicsomi szépségű szigeten. Lenyűgöző kert, fenséges virágillat fogad. Ez az a hely, ahol a fotós csattogtatja a gépét megállás nélkül, és szívesen áll be elé is...