2014. november 25., kedd

Táblákkal 2.

Ezúttal a szerző olyan képeit válogattuk össze, ahol azon ritka pillanatoknak lehetünk tanúi, amikor őt fényképezik - ebben a bejegyzésben  tábláknál a világ különböző tájain. Szokásunkhoz híven a jegyzeteket sem hagytuk el. Ha a címként jelölt táj, ország vagy város nevére (mely minden esetben egy linket tartalmaz) klikkel, a teljes fejezet, melyben a fénykép szerepel, megjelenik. Nem egy így megnyitott fejezet több képet és részletesebb leírást is tartalmaz a témában.

Nem akarok ünneprontó lenni, de a 20 órás repülőút bezsugorodva egy szűk ülésbe az utastérben bizony nem volt irigylésre méltó. Főként ha figyelembe vesszük, hogy - sok útitársammal ellentétben, akik legalább kicsit elszundítottak - egy pillanatig sem tudtam lehunyni a szememet. A repülőből kilépve azonban kissé felélénkített egyrészt a távoli világ iránt érzett kíváncsiság, de az is hogy az otthoni rideg, esős-szeles világból becseppentünk a meleg trópusi tavaszba, és megcsapott a különböző színekben pompázó délszaki virágok nagyszerű, édeskés, kellemes illata. Ugyanakkor az élénken csivitelő madársereg vendégfogadó kórusa. Mindehhez pedig a világ legnagyobb vízesése, az Iguazu furcsa zúgása szolgáltatta a háttérzenét, mely itt zúgott, dübörgött néhány méterrel a szálláshelyünk közelében.
 Amíg a szállóhoz érünk, bizony nincs könnyű dolga a gépkocsivezetőnek. Az út - miközben lefelé haladunk az Andok hegységben - éles fordulókkal, szakadékok, vízmosások és meredélyek szélén vezet. A sofőrünk akrobata mutatványt végez, mire leérünk! Nem egyszer a mi lélegzetünk is eláll útközben. Hát ilyen az Andok hegység: gyönyörű, nagyszerű, kiszámíthatatlan.
Egyél kekszet! Az Olt völgyében haladunk tovább. Az út festői! El is feledem, hogy vezetek, semmi fáradságot nem érzek, teljesen átszellemülök.
Rimnicu Vilcea-nál térünk el Pitesti felé. Hamarosan egy igen meredek, hajtűkanyarokkal teletűzdelt, nyaktörő út következik. Ilyenkor csődöt mond a szabadonfutó! A nyaktörő mutatvány nagyobb fokú átélését segíti egy nemrég felfordult személy- és egy tehergépkocsi roncsainak a látványa.
Miután a szigorú hatóság mindent rendben talált, megelégedetten pózolok az üdvözlő táblánál (amit a diámról rosszul hívtak elő sajnos), de a "Bienvenidos" felirat az angol "Welcome"-nak felel meg még tükörfordításban is. Engem ez akkor cseppet sem zavart, és nyugodtan élveztem a fenséges környéket, a csodálatos kilátást, miközben mélyeket szippantottam a szennyezéstől mentes, "kristálytiszta ózondús" levegőből. Valóban elengedtem magam a kellemes, lengető fuvallatban, mely elhozza a közeli erdők és virágos rétek pompás illatát.
Most pedig felmegyünk az 580 m magasban fekvő Cabo Girao kilátóhoz. Odafent a múzeumban a falakra függesztett óriási fotókon láthatjuk, hogy milyen híres látogatók keresték fel a szigetet a zord európai télből menekülve (Sissi, Ferenc József császár, Churchill és még sokan mások). Voltak, akik orvosi rendeletre tüdőbajukat gyógyítandó keresték fel a csodálatos klímájú virágos Madeirát.
Meglátogattuk a sziget világhírű növény- és pálmakertjét - a Mennyországból egy darab! Csodálatos szépségű...
Különösebb felkészülés nélkül, de nem kis izgalommal indultam el Szergejjel, a moszkvicsommal 13.273 km óraállás mellett, hogy mint turista bebarangoljam a jó öreg Magas-Tátra szlovák és lengyel oldalát, és megmásszam a fenségesen kiemelkedő, impozáns szépségű lomnici csúcsot.
Erre kell továbbmenni! Délután 3 órakor Balassagyarmatnál elértem a határt. 13.547 - mutatja a kilométer-számláló. Egy órát kellett várakozni a szakadó esőben a benzinkútnál, mert áramszünet volt, miközben egy csehvel előlegként össze is különböztem német nyelven, mert a trabantjával szemtelenül elém furakodott. Ha már itt is ilyen pimaszak, mi lesz később?
A határsorompónál a formaságok gyors rendezése után hamarosan továbbengedtek, és cseh területen folytattam az utat Losonc felé. Az országváltozás gyakorlatilag igazán nem sokat jelentett! A téesz-istállók körüli rendetlenség, a szanaszét ágazó gépek látványa a hazai viszonyokat juttatta eszembe. Busince előtt hatalmas répatáblák, melyekben csak mikroszkóppal lehet répát találni a hatalmas gazban. Az emberek zömmel magyarul beszélnek, és az üzleteken is kétnyelvű felirat látható: obuv-cipő például.
Igaz, hogy országos főútvonalon haladok, de ez csak annak számozásából tűnik ki, semmi esetre sem a minőségéből. Víztócsás gödrök, sáros, kavicsos szakaszokkal váltakoznak, és időnként egészen le kell lassítani, hogy elkerülhessem a tengelytörést.